loading...
حرفهای رنگین کمانی
رمیصا فخاری فر بازدید : 55 دوشنبه 15 مهر 1392 نظرات (0)

 


چند دلیل خوب برای خوردن گلابی 

بافت نرم و آبدار گلابی به مذاق خیلی‌ها خوش می‌آید و می‌توانید از این میوه‌ی خوش‌طعم به عنوان دسر یا میان‌وعده‌ی کامل استفاده کنید.

اگر جزو افرادی هستید که مدام حساب‌ و کتاب کالری‌های مصرفی‌تان را دارید و نمی‌خواهید چاق شوید باید بدانید که یک عدد گلابی متوسط حدود 96 کیلوکالری انرژی دارد. درعین‌حال این میوه‌ی خوشمزه حاوی خواصی است که برای سلامتی لازم‌اند و نمی‌شود از آن چشم‌پوشی کرد. برای همین هم 6 دلیل خوب می‌آوریم تا کاملا قانع شوید که باید گلابی میل کنید. با ما همراه باشید.

گلابی میزان کلسترول را کاهش می‌دهد

یک عدد گلابی متوسط حاوی 5 گرم فیبر است که حدود 20 درصد نیاز روزانه‌ی ما به فیبر را تامین می‌کند. 3 گرم از این 5 گرم جزو فیبرهای حلال در آب هستند. در بین این فیبرها فیبر پکتین می‌تواند میزان کلسترول بد خون یاLDL را کاهش دهد. برای همین اگر کلسترول تان بالا است می‌توانید به این میوه‌ی آبدار اعتماد کنید.

گلابی سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کند

نتایج یک پژوهش فرانسوی نشان می‌دهد که فیبرهای حلال موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. محققان به موش‌های آزمایشگاهی مواد غذایی حاوی این فیبرها داده و مشاهده کردند که این موش‌ها کمتر مریض شدند و حتی زودتر از موش‌های دیگری که فیبرهای غیر حلال مصرف کرده‌اند بهبود یافته‌اند.

گلابی هم سرشار از این فیبرهای حلال یا محلول در آب می‌باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدنتان را در برابر بیماری‌ها مصون می‌دارد. توجه داشته باشید فیبرهای غیر حلال که بیشتر در پوست این میوه قرار دارند باعث هضم و دفع سریع غذا می‌شوند. برای همین امکان دارد برای افرادی که روده‌های حساسی دارند دردسرساز شود.

گلابی با پیری زودهنگام پوست مقابله می‌کند

بدون شک هیچ کس دوست ندارد پوستش به این زودی‌ها دچار چین و چروک شده و پیر شود. اگر شما هم حواستان به شادابی پوستتان هست یک دلیل خوب دارید تا گلابی بیشتری میل کنید آن هم با پوست.

زمانی که گلابی به طور کامل می‌رسد پوست آن مانند پوست سیب پر از ترکیباتی می‌شود که باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد می‌شود. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های آسیب‌رسانی هستند که باعث تخریب سلول‌ها می‌شوند. محققان اتریشی به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیبات موجود در پوست و گوشت گلابی به مرور به یک سری آنتی‌اکسیدان‌های مفید تبدیل می‌شوند که با این رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و آسیب‌های آن‌ها را خنثی می‌کنند.

کیست که این روزها از خستگی روزمره گلایه نکند و نگوید که کم انرژی شده است؟! اگر یک فنجان (250 میلی‌لیتر) گلابی خردشده را به سالاد ناهارتان اضافه و میل کنید. در این صورت حدود 10 درصد ویتامین C مورد نیاز روزانه‌تان را دریافت کرده‌اید. ویتامین C باعث می‌شود آهن زودتر جذب شود. آهن نیز وظیفه‌ی ساخت هموگلوبین‌ها و اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها را بر عهده دارد. زمانی که سلول‌هایتان به میزان کافی اکسیژن دریافت کنند و آهن لازم در خونتان شناور باشد به این سادگی‌ها تسلیم خستگی نخواهید شد.

گلابی سلول‌های خاکستری مغزتان را تقویت می‌کند

یک عدد گلابی متوسط حاوی 15 درصد مس مورد نیاز روزانه‌ی سیستم عصبی است. یون‌های مس روی ناقل‌های عصبی موثر در عملکرد سیناپس‌ها (منطقه‌ی تماس بین نرون‌ها و عضلات) تأثیر می‌گذارد. قدرت یادگیری و به یادسپاری ما به نیرو و توان ناقل‌های عصبی بستگی دارد. یعنی اگر ناقل‌های عصبی ما درست به وظایفشان عمل نکنند هم یادگیری‌مان به مشکل بر می‌خورد و هم قدرت به یادسپاری‌مان. مس باعث تقویت عملکرد ناقل‌ها می‌شود و گلابی هم یکی از میوه‌های تامین کننده‌ی مس مورد نیاز بدن است.

گلابی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

سرطان یکی از مرگبارترین، دردناک‌ترین و پرهزینه‌ترین بیماری‌های موجود است که بهترین روش مقابله با آن پیشگیری است. اگر عادت کنید بعد از ظهرها یک عدد گلابی متوسط میل کنید به راحتی 8 درصد نیاز روزانه‌تان به ویتامین K را تامین کرده‌اید. محققان با بررسی‌های متعدد به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که ویتامین K بیشتری دریافت می‌کنند کمتر از بقیه به سرطان مربوط به سیستم ایمنی بدن مبتلا می‌شود.
 
 
 
 
 

قره قات گیاهی برای درمان عفونت‌های معده

میوه قره قات مُدر، مُلیّن و مسهل بوده و به دلیل دارا بودن خواص ضد باکتریایی در درمان عفونت‌های معده و روده قابل توصیه است.
وجود ترکیبی با وزن مولکولی بالا و غیرقابل تجزیه در قره قات را عاملی برای مبارزه با باکتری‌های دهانی، که مسئول ایجاد جرم دندانی است، می‌دانند.

میوه نارس قره قات کمی ترش و میوه رسیده کمی شیرین است، میوه‌ها از غباری سفید رنگ پوشیده شده‌اند.
مصرف مقدار زیاد قره قات ممکن است مشکلات روده‌ای و معده‌ای مانند اسهال ایجاد کند.

مصرف خوراکی گیاه قره قات به مدت 6 هفته میزان قند خون را به میزان درخور توجهی کاهش می‌دهد.
مقابله با عوارض سالخوردگی از جمله کاهش تعادل و کمی‌ حافظه از دیگر خواص قره قات است.

مصرف دراز مدت قره قات با تغییر تولید و آزاد‌سازی عوامل موثر بر رگ ها و با اثر مستقیم بر عضله صاف جدار رگ‌های خونی و کاهش پاسخ انقباضی، عوارض قلبی عروقی دیابت را کاهش می دهد.
 
 
 

معجزه ی این ادویه ها در لاغری

با بالا بردن سرعت سوخت و ساز بدن، مبارزه با گرسنگی و افزایش طعم و مزه غذا، فقط چند مورد از معجزات ادویه‌هاست، این فواید در فصول سرد سال بیشتر هم می‌شود. ما به شما می‌گوییم که چرا باید در این فصل غذاهایتان را پر از ادویه کنید.ادویه دارکردن مواد غذایی، عطر و طعم طبیعی به آنها می‌بخشد، که باعث کاهش مقدار چربی و نمکی می‌شود که شما نیاز دارید برای خوشمزه و دلچسب کردن غذا به آن بزنید. یکی از روشهای کنترل وزن، کاهش نمک در رژیم غذایی است.

نمک موجب احتباس آب در بدن شده و وزن را بالا می‌برد. با استفاده از ادویه به جای نمک، مصرف آن را کم کرده و علاوه بر کاهش وزن با کاهش فشار خون به سلامت قلبی خود نیز کمک می‌کنید.همچنین، یک مطالعه نشان داد که ادویه جات غنی از آنتی اکسیدان مانند دارچین، فلفل قرمز و... سوخت و ساز را بالا برده و می‌توانند منجر به سوزاندن چربی در بدن شده و مانع تجمع چربی اضافی در بدن می‌شوند.

ادویه‌جات با ایجاد احساس سیری میل شدید به غذا را کنترل و ظاهر و طعم غذا را بهتر می‌کنند. غذاهای خوشمزه و با ظاهر خوب احساس رضایت خاطر بیشتری ایجاد می‌کنند. اگر غذا رضایت بخش نباشد، احتمال پرخوری در شما افزایش می‌یابد.

عادت کنید به خوراکی‌ها و میان وعده‌هایی که قبلا درست می‌کردید ادویه اضافه کنید. مثلا اگر می‌خواهید رنگ سبز بد سوپ عدس را تغییر دهید، به آن زردچوبه اضافه کنید تا زرد شود.اگر می‌خواهید مزه خوراک مرغ شیرین خود را تغییر دهید کمی فلفل به آن اضافه کنید و...

9 ادویه زیر می‌توانند به کاهش وزن کمک کرده و عطر و طعم طبیعی را به غذای شما اضافه کنند:

جینسینگ
برخی از انواع جینسینگ می‌تواند سوخت و ساز بدن را زیاد کرده و انرژی را افزایش دهد. با توجه به تحقیق دانشگاه مریلند، جینسینگ Panax به طور خاص دارای خواص کاهش وزن است.

فلفل قرمز
فلفل قرمز با عنصر اصلی خود یعنی، کپسایسین، بدن را گرم کرده و به سوزاندن چربی کمک و اشتها را سرکوب می‌کند. همچنین با توجه به پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه پاردو، با افزایش سوخت و ساز بدن، سبب می‌شود بدن کالری بیشتری بسوزاند.

دارچین
دارچین، قند خون و کلسترول LDL (نوع بد) را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهند که این ماده می‌تواند سوخت و ساز بدن و سطح انسولین را افزایش دهد و این یعنی کاهش احتمال ابتلا به دیابت. برای ایجاد طعم شیرینی از دارچین استفاده کنید.

فلفل سیاه
این ادویه محبوب خانواده‌ها می‌تواند سوخت و ساز بدن را از طریق ماده اصلی آن، یعنی پپرین افزایش دهد. فلفل سیاه نه تنها به بهبود هضم غذا کمک می‌کند بلکه موجب افزایش سرعت سوزاندن چربی نیز می‌گردد. بر اساس تحقیق دانشگاه اوکلاهما، در واقع، فلفل سیاه می‌تواند به طور بالقوه به اندازه راه رفتن به مدت 20 دقیقه، کالری بسوزاند.

خردل
خردل در واقع یک ماده عالی برای کاهش وزن است. محققان موسسه پلی تکنیک دانشگاه آکسفورد انگلستان می‌گویند که یک قاشق چایخوری می‌تواند سرعت متابولیسم را تقریبا 25 درصد افزایش دهد.

زردچوبه
زردچوبه، این ادویه نارنجی روشن، به شکستن چربی و به تنظیم متابولیسم بدن کمک می‌کند. با توجه به تحقیقات دانشگاه کلمبیا زردچوبه همچنین در کاهش خطر ابتلا به دیابت موثر است.

زنجبیل
مطالعات نشان می‌دهند که زنجبیل می‌تواند اشتها را سرکوب کرده و به هضم غذا کمک کند، سموم را از بدن خارج کرده و با بالا بردن درجه حرارت بدن به افزایش متابولیسم منجر شود. چه کسی می‌دانست که زنجبیل این همه قدرت دارد؟

هل
هل موجب افزایش متابولیسم و کاهش چربی اشباع شده می‌گردد. همچنین می‌تواند به هضم سالم غذا کمک کند.

زیره
زیره ضمن اینکه به مراحل هضم غذا و تولید انرژی کمک می‌کند، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. با توجه به برخی از پژوهش‌ها همچنین ممکن است برای کسانی که مبتلا به آسم، ورم مفاصل، بیماری‌های کلیه و سرطان روده بزرگ هستند نیز مفید باشد.
 
 
 
 

دو خاصیت فوق‌ العاده ریحان:

سردردهای عصبی را درمان می‌کند
ریحان آرامش دهنده اعصاب است و برای درمان سردرد های عصبی بسیار مؤثر است. 
20 تا 50 گرم ساقه ریحان که دارای برگ و گل است را در یک لیتر آب جوش بریزید و 12 دقیقه دم کنید .
سپس آن را صاف و شیرین نمایید و پس از هر غذا یک فنجان بنوشید تا افسردگی شما را برطرف ‌کند.

خواص ضد باکتری دارد
خواص ضد باکتریایی ریحان مربوط به روغن ‌های فرار (روغن‌ های ضروری) موجود در آن می‌ شود
محققان ثابت کرده‌ اند که روغن‌ های ضروری ریحان در برابر رشد ناخواسته انواع بسیاری از باکتری ‌ها مانند گونه ‌های مختلفی که در برابر آنتی‌ بیوتیک‌های معمولی مقاومت نشان داده ‌اند ، اثر درمانی و محافظتی خوبی از خود بر جای گذاشته ‌اند.
 
 
 

تغذیه مدلهای فیتنس ! 

آنها هرگز به خود گرسنگی نمی دهند وهرگز به طور ناگهانی غذایی رامصرف نمی کنند.

نکته مهم ! شما باید طوری بخورید که وزن ازدست داده ولی عضلاتی جذاب و زنانه برای خود بسازید.

صبحانه :
مهمترین وعده غذایی درطول روزمی باشد ! کاری راکه من عادت به انجام آن داشتم را انجام ندهید وفکرنکنید با نخوردن صبحانه لاغرمی شوید .نخوردن صبحانه ولع شما را جهت خوردن در طول روز بیشتر می کند وباعث زیاده روی درخوردن ناهار می شود . همچنین نخوردن صبحانه بدون آنکه شما بخواهید متابولیسم شما راکاهش میدهد .

میان وعده صبحانه تا ناهار: ضروریست !
هرگز تا زمان نهار خود را گشنه نگذارید وحتما میان وعده ای جزئی فاصله بین صبحانه ونهار مصرف کنید هدف از مصرف این میان وعده ، کسب حدودا 200 کالری جهت حفظ انرژی شما ، تنظیم قند خون و جلوگیری از مصرف غذای حجیم دروعده نهار می باشد.

وعده غذایی بعدازظهر:
وعده نهارخیلی مهم است . ازخوردن نهارصرف نظرنکنید ، تا نیروی کافی درمحل کارخود داشته باشید وبه جای صرف نهار درحال انجام وظایف خود نباشید که این کار انرژی شمارا تحلیل می دهد . دراین صورت درموقع شام احتمال اینکه شما زیاده روی کنید وهرچه جلوی چشمتان می بینید مصرف کنید زیاد است .

وعده غذایی عصر:
درمشاوره های متعدد و بی شماری که داشتم ، آموخته ام که این زمان گول زننده ترین زمان درطول روزاست . من این زمان را زمان وسوسه نامیده ام . زمانی که ما تمایل زیادی به لغزش داریم . درزمانی که همکار ما با تعدادی شیرینی ترد می آید و ما شروع به خوردن آنها می کنیم این کار را انجام ندهید وفقط یک وعده کوچک درحدود 200 کالری میل کنید .

شام هنگام غروب
شام وعده غذایی است که ما در این زمان با دوستان و یا خانواده خود دورهم هستیم . اما زیاده روی نکنید استراتژی مهم دراین وعده این است که شما ازمنابع غذایی پروتئین وکربوهیدراتهای فیبری کم حجم استفاده کنید . سبزیجات بخارپز مانند کلم بروکلی ، مارچوبه ، اسفناج ویا سالادی مخلوط از سبزیجات جهت این وعده مناسب است . مدلهای تناسب اندام صبحانه را به مانند یک ملکه ، نهار را مانند یک پرنسس و شام را به مانند یک دهاتی صرف می کنند و درطول روز دو میان وعده کوچک یکی بین صبحانه ونهار ودیگری بین نهاروشام مصرف می کنند.
این مثال جالب وراهنمای مصرف میان وعده ها به شما کمک می کند که تمرکزی روی مصرف خود ، جهت دریافت کالری مناسب درطول روز داشته باشید .
ازاین فرمول غذایی جهت صبحانه ، نهار وشام پیروی کنید : تمام منابع کربوهیدراتی حبوبات را درنظرتان داشته باشید . مدلهای فیتنس کربوهای حبوبات را ازشام خود حذف می کنند. به دلیل اینکه درصبح روز بعد آنها فعالیت بدنی جهت چربی سوزی وعضله سازی دارند .
اگرشما درشب کربوهیدراتهای کمپلکس رامصرف کنید با کربوهیدرات بیشتری ازخواب بلند می شوید ومجبورمی شوید اول این کربوهیدراتها را بسوزانید . جهت میان وعده بین صبحانه ونهار ونیز نهاروشام وعده غذایی حدودا 200 کالری مصرف کنید .
پروتئینها : سفیده تخم مرغ ، بوقلمون چرخ کرده ، کنسرو تن درآب ،پروتئین وی ایزوله ، پنیر کم چرب ، گوشت گوساله چرخ کرده بدون چربی ، شیرکم چرب یا فاقد چربی ، ماهی (سالمون ،ماهی خاردار،هالیبوت ) سینه مرغ بدون پوست واستخوان

کربوهیدراتهای کمپلکس :
آردجودوسر، برنج قهوه ای ، پاستای حبوبات ، سیب زمینهای شیرین ، دانه هایی مثل لوبیا قرمز ، بلغور ، سریال

ادویه ها : سیر ، پیاز، خردل بالزامیک ، پودرفلفل تند ، مایونزبدون چربی ، سرکه ، لیمو، آب لیمو، سس گوجه فرنگی ، نمک یاسدیم کم

کربوهیدراتهای فیبردار:
کرفس ، اسفناج، بروکلی ، مارچوبه ، گل کلم ، فلفل دلمه ای ، بروکسل ، کاهوبرگ سبز

چربیهای مفید :
روغن زیتون ، گردو، آواکادو، روعن دانه تخم کتان، بادام زمینی بدون نمک ، کره بادام زمینی طبیعی

آب میوه ها : چای سبز، شیربدون چربی ، آب انار، آب معدنی
یک انتخاب خوب میتواند مصرف مخلوط پروتئینی با کیفیت بالا (دسرپروتئین سبک با 130 کالری حاوی 20 گرم ازبهترین پروتئین ها و7 گرم کربوهیدرات درهراسکوپ) ماست بدون چربی ، یک عددسیب ویک مشت بادام بدون نمک باشد . امیدوارم مقاله من درمورد اینکه چطور یک زن مدرن وامروزی باشید مورد پسند واقع شده باشد واینکه شما بتوانید برای مدل ژورنال شدن ازمصرف صحیح غذاهای سالم بهره مند گردید .
این ماموریت من است که تمام دانش خودرا جهت رسیدن دیگران به یک هدف صحیح جهت زندگی بهتر که سزاوار آن هستید را به مردم عرضه کنم من یقین دارم که با انجام این کارها ورعایت اصول وانجام تمرینات مداوم کیفیت زندگی شما همراه با لذت سلامتی وزیبایی افزایش پیدا خواهد کرد .

غذاهایی که مدلهای تناسب اندام باید از خوردن آنها اجتناب کنند عبارتند از :
پیراشکی – نان سفید – شیرینی کوکی یا کلوچه – کورن فلکس – پاستا بدون سبوس (یعنی آردسفید ) سیب زمینی سفید- کیکهای برنج – آبمیوه – آناناس – بستنی – ژله و مربا
 
 
 

یک بار برای همیشه لاغر شوید و خود را راحت کنید

بسیاری از افرادی که سال‌های سال «رژیم لاغری» گرفته‌اند، از این کلمه متنفرند و وقتی به آنان توصیه می‌شود که رژیم کاهش وزن داشته باشید، می‌گویند سالهاست که رژیم لاغری دارند، ولی نتیجه‌ای نمی‌گیرند. اگر شما هم جزء این دسته از افرادید و دنبال راهی برای کاهش وزن بدون رژیم لاغری می‌گردید، قدم‌های عملی پی آمده، به شما در این راه کمک می‌کند.

قدم اول- با رژیم گرفتن خداحافظی کنید.
رژیم‌ها را فراموش کنید. در حقیقت شما باید کلمات «رژیم و رژیم گرفتن» را از ذهنتان پاک کنید، زیرا مانعی بر سر راه شما هستند. آن‌ها جلوی کاهش وزن شما را می‌گیرند. هر موقع این کلمات را می‌شنوید، به خوردن مشتاق‌تر می‌گردید و نتیجه آن نیز چیزی نخواهد بود، جز آنکه مشکل اضافه وزن شما، بد‌تر و بد‌تر می‌شود.

قدم دوم- به سالم خوردن توجه کنید، نه به کالری مواد غذایی!
عبارت «سالم غذا خوردن» از عبارت «رژیم گرفتن» بسیار زیبا‌تر است. از امروز این لغت را بکار برید. هنگام خوردن مواد غذایی سعی کنید آنچه را که سالم‌تر است انتخاب نمایید، بدون آنکه به میزان کالری آن توجه کنید. باید بدانید با دانستن جدول کالری مواد غذایی و نیز انرژی سوخته شده در اثر ورزش‌های مختلف، موفق به کاهش وزن نخواهید شد.امروزه فراوانند کسانی که لیست کالری مواد غذایی را همراه خود دارند و یا با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری می‌توانند به انرژی موجود در مواد غذایی پی ببرید. ولی باید بدانید که حفظ کردن کتاب آیین نامه رانندگی، شما را راننده نخواهد کرد!

قدم سوم- وزنه را کنار بگذارید.
وزن کردن مکرر باعث لاغر شدن شما نمی‌شود، فقط ترس شما را زیاد می‌کند. خیلی از کسانی که چند بار در روز خود را وزن می‌کنند، پس از مدتی ناامید شده و دیگر از ترازو می‌ترسند. در نتیجه تا مدت‌ها خود را وزن نمی‌کنند و افزایش وزنی تا ۲۰ کیلوگرم پیدا می‌نمایند، بدون آنکه به آن توجه کرده باشند. لذا همین الان ترازو را کنار بگذارید، زیرا برای قدم بعدی به آن نیاز دارید.

قدم چهارم- در مورد وزنتان نگران نباشید.
اینکه شما دائما نگران وزنتان باشید، مشکل شما را حل نخواهد کرد. لذا به جای نگرانی دائمی، با مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه، راه حلی عملی برای کاهش وزن خود بیابید. دلایل آنکه شما باید نگرانی برای کاهش وزن را کنار بگذارید، شامل موارد زیر است:

* نگرانی در مورد وزنتان شما را چاق‌تر می‌کند. نگرانی باعث ایجاد احساس یاس و ناامیدی در شما می‌شود. در نتیجه بیشتر می‌خورید و چاق‌تر می‌شوید.
* احساس نگرانی در مورد وزنتان باعث می‌شود برای حل مشکلتان ناتوان‌تر شوید. نگرانی باعث ایجاد حس شکست در شما می‌شود. در نتیجه شما در نبرد کاهش وزن، از پیش شکست خورده هستید.
* نگرانی باعث هدر دادن وقت گرانبهای شما می‌گردد. حس نگرانی تمرکز شما را برای موفقیت مختل خواهد کرد. لذا به جای نگرانی، کاری کنید که از کاهش وزن لذت ببرید.

قدم پنجم- در دنیای واقعی قدم بردارید، نه در عالم رویا.
تلاش برای رسیدن به یک وزن ایده آل غیر منطقی، شما را در ادامهٔ رژیم ناامید خواهد کرد. اگر از چاقی شدید رنج می‌برید، باید بدانید با ۱۰ درصد کاهش وزن، به موفقیتی خواهد رسید که ادامه راه را برای شما تسهیل خواهد نمود. لذا لباس‌هایی را که تا ۶ ماه پیش می‌توانستید بپوشید، ولی امروز دیگر اندازه شما نیستند، به عنوان هدف انتخاب نمایید تا اندازهٔ بدنتان به آن برسد.

قدم ششم- به جلو‌تر نگاه کنید.
نگران این نباشید که هفته آینده یا ماه آینده، وزن شما چقدر خواهد شد. آینده نگر باشید و برنامه درازمدت برای لاغر شدن داشته باشید، مثلا بگویید ۶ ماه دیگر. دوست دارید بعد از ۶ ماه چه وزنی داشته باشید؟ یک محرک خوب انتخاب کنید تا باعث تشویق شما برای کاهش وزن شود، مثل جلوگیری از پادرد.

قدم هفتم- برای ۷ روز آینده، تقویم غذایی خود را یادداشت کنید.
شاید شما هم این جمله را شنیده‌اید که «من هیچ چیز نمی‌خورم، ولی چاق می‌شوم». واقعیت آن است که هیچ کس با نخوردن چاق نمی‌شود، مگر اینکه اشتباه کند. لذا برای ۷ روز:

۱) هر چیزی را که می‌خورید یادداشت کنید.
۲) زمان خوردن هرچیزی را نیز یادداشت کنید.

خود را گول نزنید. هدف از نوشتن تقویم غذایی این است که ببینید واقعا چه چیزهایی می‌خورید! همچنین به شما کمک می‌کند زمان خوردن خود را هم بدانید، زیرا بی‌نظمی در ساعات خوردن نیز اشتهای کاذب شما را تحریک می‌کند.

قدم هشتم- یک برنامه سالم غذایی برای خود تهیه کنید.
برنامه غذایی باید ساده باشد:
۱- به طور مرتب از این مواد خوراکی استفاده کنید: میوه، سبزیجات، نان و غلات سبوس دار مانند: نان سنگک، برنج قهوه‌ای و ماکارونی سبوس دار، جو.
* روزانه حداقل ۵ واحد میوه و سبزیجات مصرف کنید.
* روزانه حداقل ۳ تا ۵ واحد نان و غلات سبوس دار مصرف کنید.
* از مصرف آرد سفید تا آنجایی که می‌توانید خودداری کنید. همیشه سعی کنید از غلات سبوس دار استفاده کنید.

۲- به طور مرتب از لبنیات کم چرب استفاده کنید: شیر کم چرب، ماست کم چرب، پنیر کم چرب.
* روزانه حداقل ۳ واحد لبنیات کم چرب مصرف کنید.

۳- این غذاهای پروتئینی را بخورید: تخم مرغ، ماهی، گوشت قرمز بدون چربی، مرغ بدون پوست، سویا.
* اگر کلسترول خون شما بالاست، بیش از ۲ عدد تخم مرغ در هفته مصرف نکنید.
* از گوشت قرمز نهایتا ۲ تا ۳ بار در هفته و هر بار به طور متوسط ۶۰ تا ۷۰ گرم مصرف کنید.
* از پروتئین گیاهی مانند سویا، لوبیا و به طور کلی حبوبات نیز حتما استفاده کنید.
* ماهی به ویژه ماهی‌های چرب را که به شیوه کبابی یا بخارپز آماده می‌شوند را ۲ بار در هفته بخورید.

۴- از این مواد غذایی بسیار کم بخورید یا اصلا مصرف نکنید: روغن، کره، سس مایونز، خامه، شکر.
* سعی کنید حداکثر ۳۰ درصد کالری مصرفی شما از چربی‌ها و روغن باشد.
* روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون خالص، روغن کانولا و روغن ماهی بهترین انتخاب در میان روغن‌ها هستند.
* از مصرف مارگارین و روغن نباتی جامد که حاوی چربی ترانس هستند، خودداری کنید.

۵- نوشیدنی‌ها: آب، آب میوه طبیعی، چای و یا قهوه (به شرطی که به آن‌ها شکر یا قند اضافه نکنید) را می‌توانید در طی روز مصرف کنید.

۶- از تنقلات و شیرینی‌ها به طور مناسب استفاده نمایید: انواع شیرینی، کیک، شکلات، کاکائو، چیپس و ذرت بوداده را به میزان مناسب استفاده کنید، زیرا حذف کامل و طولانی مدت این مواد از رژیم افراد غیرممکن خواهد بود.
* ممکن است بعضی اوقات دوست داشته باشید از این خوراکی‌ها استفاده کنید! اشکالی ندارد، ولی حداکثر یک بار در هفته از این مواد خوراکی بخورید، زیرا حاوی چربی ترانس و مضر بوده و میزان زیادی کالری دارند.

و در آخر، اگر اطلاعات شما از رژیم‌های غذایی کم است سعی کنید با مطالعه و تحقیق بیشتر سطح سواد تغذیه‌ای خود را بالا ببرید، زیرا بعضی اوقات ما تخمین درستی از محتویات مواد خوراکی نداریم. تحقیقات نشان داده است هر چقدر در مورد تغذیه سالم و رژیم‌های غذایی اطلاعات بیشتری داشته باشیم، راحت‌تر وزن کم می‌کنیم.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 2692
  • کل نظرات : 185
  • افراد آنلاین : 125
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 302
  • آی پی دیروز : 62
  • بازدید امروز : 1,716
  • باردید دیروز : 291
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 2,945
  • بازدید ماه : 7,208
  • بازدید سال : 30,963
  • بازدید کلی : 286,965